הונאות נדל"ן

הונאות ועוקץ נדל”ן – איך תוכלו להגן על עצמכם מעוקץ בנדל”ן? המדריך המלא

תוכן עניינים

אנו רואים כל הזמן במהדורות החדשות השונות “עקיצות נדל”ן” “עוקץ נדל”ן” בעיקר בעסקאות חו”ל, אבל גם בארץ לא חסרות עסקאות מפוקפקות. במאמר הבא אנו ננסה לסקור את הבעיה הזו ולהציע פתרונות פרקטיים מניסיוננו בשטח, פתרונות שפשוט ישמרו עליכם מהונאות נדל”ן. אז איך שומרים על עצמנו מכל מיני נוכלויות בנדל”ן? עקיצות נדל”ן? מהן הפעולות היזומות והפשוטות שאנו יכולים לבצע באופן עצמאי בשביל להגן ולשמור על עצמנו בשביל לקנות נכס מבלי להיפגע? לא תאמינו כמה זה פשוט וקל. כמובן שאי אפשר להבטיח 100% אבל כן להקטין את הסיכונים שלנו באופן משמעותי. אם תבצעו את הבדיקות שמופיעות במאמר זה, מצבכם יהיה טוב יותר מכ 95% מהרוכשים בארץ שלא עושים את הבדיקות הללו.

בישראל יש 4 סוגי הונאות נדל”ן מרכזיות, במאמר הבא נסביר לכם על כל אחת מהן, איך כל אחת מעקיצות הנדל”ן מתבצעות בפועל ואיך נוכל להגן על עצמנו מפניהן. בואו נתחיל מלהבין מהי בכלל הונאת נדל”ן?

הונאות נדל"ן
עוקץ נדל”ן

 

מה זה הונאת נדל”ן ומתי היא מתרחשת?

נדל”ן הוא תחום שקורץ לנוכלים רבים משום היקף העסקאות הגדול שבו וההזדמנות לגרוף רווחים גדולים מאנשים שנופלים להונאות אלו. בהונאות נדל”ן הדירה תשמש ככיסוי לביצוע העוקץ. 

לדוגמה: הצגת מחיר אטרקטיבי מאוד, לחץ גדול לבצע את העסקה, דרישה להעברה מזומנים, מסמכים חסרים או חוסר רצון לחתום על חוזים ובקשה להסכים בעל פה על קניית הדירה. בחלק הבא נלמד איך נוכל לזהות הונאות נדל”ן ואיך נוכל להגן על עצמנו מפניהן.

איך לזהות הונאות נדל”ן? 

הדרך הטובה ביותר להגן על עצמכם מפני הונאות או עקיצות נדל”ן היא ללמוד את סימני האזהרה הנפוצים ביותר. זה חשוב במיוחד אם אתם רוכשים את הדירה הראשונה שלכם ואין לכם ניסיון בתהליך הרכישה. סימני האזהרה הבאים עשויים להצביע על עקיצת נדל”ן:

מסמכים חסרים –

אם אתם מחפשים לקנות בית ולמוכר אין את הניירת הדרושה, זהו דגל אדום ענק. יש רמאים שיבטיחו לשלוח תיעוד מתאים רק לאחר שהקונה ישלח כסף או מידע פיננסי.

לחץ לפעול באופן מיידי –

נוכלי נדל”ן לוחצים לעתים קרובות על רוכשי דירות לשלוח כסף או מידע אישי מיד. הם עשויים להשתמש בתחושת מחסור כדי לגרום לכם להאמין שאתם עלולים להפסיד את הבית אם לא תפעלו מיד. בכל פעם שלוחצים עליכם לנקוט פעולה, זה אמור לשמש תמרור אזהרה.

הבטחות לא מציאותיות –

בכל פעם שמבטיחים לכם משהו שנראה טוב מכדי להיות אמיתי זה ככל הנראה כך (כמובן שיש יוצאים מהכלל, אך על אחריותכם לעשות את כל הבדיקות ולהפעיל שיקול דעת) לדוגמה: תשואות דמיוניות או נכסים במחיר רצפה מחשיד. אלו הן רק חלק מן הטקטיקות הנפוצות המשמשות בעוקץ נדל”ן.

דרישה להעביר כספים מראש –

חלק מהנוכלים ידרשו מכם להעביר להם כסף ישירות, בטענה שהכספים הם מקדמה או פיקדון, שימו לב, לא מעבירים כספים מראש. דרישה שכזאת צריכה לשמש עבורכם כתמרור אזהרה ענק.

איך לזהות הונאות נדל"ן
איך לזהות הונאות נדל”ן?

 

מהן הונאות הנדל”ן הנפוצות ביותר?

אחת הסיבות שרוכשי דירות רבים נופלים קורבן לנוכלים היא שיש כל כך הרבה סוגים שונים של הונאות נדל”ן. בלתי אפשרי להיות מודע לכל ההונאות האפשריות, אבל הנה ההונאות הנפוצות שחשוב שתכירו.

מכירת דירה באמצעות התחזות לבעלים –

בהונאה זו הנוכלים קודם כל מאתרים דירה המיועדת להשכרה, לאחר מכן שוכרים אותה, מזייפים את פרטי הבעלות עליה בנסח הטאבו ומעמידים את הדירה למכירה.

אחרי שהעמידו את הדירה למכירה הם פוגשים את הרוכשים הפוטנציאליים ומוכרים להם את הדירה, ברגע שהדירה נמכרה הם פשוט נעלמים. אם אתם שואלים את עצמכם איך זה יכול לעבוד? פשוט מאוד, הנוכלים מאתרים דירה שהבעלים שלה קשישים או עריריים או דירות ריקות שהבעלים לא נמצאים בישראל.

כדי להתקדם הנוכלים יזייפו את כל המסמכים הרלוונטים, ישכרו אנשי מקצוע מטעמם שיסייעו להם בכל ההפקה כמו למשל אדם שיציג את עצמו כעורך דין המלווה בעסקה ואחראי על רישום הדירה. הנוכלים יבקשו מקדמה גדולה על הבית וברגע שיקבלו את הכסף ייעלמו, ומה עם הרוכשים? הם ישארו בלי הכסף, בלי דירה וכמובן בלי רישום שלה בפועל.

מכירת נכס שאינו מיועד למגורים –

בהונאת נדל”ן זו מוכרי הדירה יציגו את הנכס שנכס שמיועד למגורים בעוד שבפועל זה בכלל לא המצב. לא חסרים מקרים בהם מוכרים מציגים מחסן או נכס שמוגדר כמסחרי בתור נכס המיועד למגורים. הונאות אלו לרוב יקרו באזורי ביקוש במרכז המדינה.

חשוב לציין שחובה לבדוק לפני רכישה את ייעוד הנכס, ניתן לבדוק זאת בנסח הטאבו, מחלקת הנדסה בעירייה, עורכי דין שמלווים אתכם, מתווכים מקצוענים ועוד. המוכרים שמנסים למכור לכם נכס בייעוד שונה מסתמכים על כך שלא תבדקו, וברגע שתגיעו עם ידע, תוכלו להימנע מנפילה למלכודת שלהם.

מכירת אותו נכס לקונים שונים באותו הזמן –

בהונאה זו “המוכרים” יציגו את אותה הדירה לכמות גדולה של מתעניינים תוך שהם מבטיחים הנחות מפליגות במחיר כדי להתקדם לעסקה וש “לא יפספסו את הזדמנות חייהם”.

לאחר שפיתו את המתעניינים להתקדם הם יבקשו מכולם להעביר כספים על הדירה ובכך הקונים יפסידו גם את כספם וגם לא יקבלו בעלות על הדירה, הנוכלים? יעשו את הקופה שלהם.

שכנוע אנשים עריריים וקשישים להעביר בעלות על הדירה

בהונאה זו הנוכלים מאתרים אנשים קשישים עריריים שיש בבעלותם דירה. הנוכלים מפעילים לחץ רב ומשתמשים בדרכים שונות כדי לשכנע את הקשישים לחתום להם על מסמכי העברת בעלות או על העברת ירושה כדי שהנכס יעבור על שמם. אחת הסיבות שמקלות על ביצוע הונאה זו היא אם לקשיש או לאדם הערירי אין משפחה או חברים קרובים והוא אינו מודע להשלכות של מעשיו.

מהן הונאות הנדל"ן הנפוצות ביותר?
מהן עקיצות הנדל”ן הנפוצות ביותר?

 

כיצד תוכלו להגן על עצמכם מהונאות נדל”ן?

מכיוון שנוכלים משתמשים לרוב בטכנולוגיה מתקדמת ומקיימים אינטראקציה דיגיטלית עם הקורבנות שלהם, זה יכול להיות מאתגר להימנע מהונאות נדל”ן. עם זאת, חשוב להישאר ערניים לגבי הגנה על המידע האישי שלכם וחשבונות הבנק שלכם. בחלק הבא נציג לכם צעדים פרקטיים שתוכלו לנקוט כדי להימנע מהונאות נדל”ן.

12 טקטיקות שתוכלו לנקוט כדי להימנע מהונאות נדל”ן

התייעצו עם אנשי מקצוע מורשים בלבד: עבדו רק עם סוכני נדל”ן מורשים ומלווי משקיעים שאתם סומכים עליהם. אם מישהו יוצר איתכם קשר ישר, ודא שהוא מי שהוא אומר שהוא.

שמרו על הפרטיות שלכם: לעולם אל תמסרו את המידע האישי או הפיננסי שלכם למישהו שאינכם סומכים עליו. אל תספקו מידע פיננסי באמצעות אימיילים או קישורים לאתרי אינטרנט.

היזהרו משינויים של הרגע האחרון: אם אתם בתהליך של רכישת בית ואתם מקבלים עדכונים על שינוי של הרגע האחרון, הקדישו את הזמן כדי לוודא שהוא אמיתי. אל תפעלו בחופזה או מתוך רגש.

השקיעו זמן בלימוד: למדו היטב על השוק בו אתם רוצים להשקיע והכירו את המחירים, בין אם לבד ובין אם בעזרת אנשי מקצוע מנוסים.

קחו את הזמן, אין לחץ – עשו לכם כלל לחפש דירה ללא לחץ, ושימו לב ללחצים לסגירה מהירה מצד המוכרים, זו יכולה להיות נורה אדומה.

הקשיבו לבטן שלכם – במידה ויש לכם תחושת בטן רעה יכול להיות שהיא נכונה, תהיו קשובים לעצמכם והתקדמו בזהירות האפשרית.

קחו עורך דין – מצאתם דירה מעולה? מצויין, בחרו עורך דין מקרקעין מקצוען שילווה אתכם לאורך כל הדרך ויוודא שהדירה היא אכן כזאת.

בדקו מי הבעלים האמיתי – בצעו את הבדיקה המשולשת – פייסבוק, גוגל, תעודת זהות. בפייסבוק וגוגל תוכלו לקרוא על האדם ולראות האם הוא מי שהוא מתיימר להיות. בדיקת תעודת הזהות מאפשרת לכם לדעת גם כן האם מדובר באותו אדם. למי מכם שרוצה לבצע בדיקות נוספות תוכלו לבדוק חשבונות בנק, כרטיסי אשראי, עבר פלילי, הגבלות חשבון ועוד.

תוכלו בנוסף לבדוק בעלות על הנכס באופן עצמאי על ידי הוצאת נסח טאבו מקוון, גם העלות ממש זניחה – 15 ש”ח בלבד. תוכלו להוציא גם נסח טאבו היסטורי שיאפשר לכם לגלות האם היו שינויים תכופים בבעלות.

האם הדירה היא באמת כמו שהוצגה לכם? השקיעו את הזמן כדי להגיע פיזית לדירה, אם יש צורך מספר פעמים אפילו ובדקו שהכל בדיוק כפי שהוצג לכם, לא להסתפק רק בתמונות וסרטונים, גשו לראות פיזית את הנכס.

דברו עם השכנים – השכנים יוכלו לספר לכם האם מוכר הדירה באמת מתגורר בנכס והאם הוא הבעלים? שווה לבדוק עם השכנים כי לרוב הם ידעו לספק לכם את המידע הזה ואם לא אז לרוב ועד הבית ידע.

מי עורך הדין של המוכר? בדקו ואמתו את זהות העורך דין של מוכרי הדירה ברשם עו”ד, האם הוא באמת מי שהוא מתיימר להיות?

היפגשו עם עורך הדין של המוכר – מומלץ לפגוש את עורך הדין של המוכר ולהתרשם ממנו, זכרו אתם מבצעים פה את העסקה ככל הנראה היקרה ביותר בחייכם, מומלץ לבדוק לפני מאשר להצטער אחרי.

איך תוכלו להגן על עצמכם מהונאות נדל”ן?

 

מדוע כדאי להצטייד בעורך דין מטעמכם?

מומלץ מאוד להצטייד בעורך דין מומחה במקרקעין שילווה אתכם בעסקה. עורך הדין יבצע עבורכם את כל הבדיקות הנדרשות על מנת לוודא שהנכס שאתם רוכשים הוא אכן אמיתי. 

עורך הדין יאמת את פרטי הבעלים של הדירה, יוודא שעורך הדין של המוכרים הוא מוסמך ורשאי לעסוק בתחום וכמובן יוודא שהנכס שאתם קונים הוא אכן כפי שהוצג. 

עבדו נכון ובצורה מסודרת זה יכול לחסוך לכם עוגמת נפש רבה, זמן וכסף. שימו לב במיוחד האם חלו שינויים מאז שעזבתם את הדירה. בין סימני האזהרה: שכנים שלא מכירים את הבעלים, הפרטים בנסח הטאבו אינם כפי שהוצגו לכם, פרטים על שלט המכירה שנמצא על הדירה משתנים לאחר עזיבתכם ואלו רק חלק מהסימנים המעידים שמדובר בהונאת נדל”ן.

לסיכום

לצערנו הונאות נדל”ן אינם דבר נדיר במדינת ישראל, זה קורה כל יום ועל בסיס קבוע ובכל הארץ. כדי להגן על עצמכם מנוכלים בחרו אנשי מקצוע מנוסים ואיכותיים, בחרו עורך דין מקרקעין מקצוען שיגן עליכם מהונאות נדל”ן, בחרו מתווך מקצוען או מלווה משקיעים מנוסה וצרו לעצמכם נבחרת מומחים מקצועיים שיגנו עליכם בפני כל הונאת נדל”ן אפשרית.

אם אתם מזהים משהו שנראה לכם חשוד או לא תקין בעסקת הנדל”ן שאתם עומדים לבצע אל תחכו, פנו מיד לעורך הדין שמלווה אתכם ולאנשי המקצוע הנוספים המקיפים אתכם והגנו על עצמכם מפני הונאת נדל”ן אפשרית. זכרו עדיף מראש לעשות את הדברים בצורה נכונה, כי אחרי שעוקץ הנדל”ן מתרחש הסיכוי שלכם לקבל את הכסף שלכם קטן מאוד.

במידה שכבר נעקצתם היעזרו בעורך הדין שלכם ובדקו איתו מה ניתן לעשות כדי להשיב את כספכם או חלק ממנו, אם אין לכם עורך דין מקרקעין מומחה המלווה אתכם מומלץ מאוד שתבחרו אחד כזה, תוכלו לפנות אלינו ונקשר אתכם לעורכי הדין המומחים שלנו ברשת ברוקר נדל”ן.

אם אתם חוששים מהונאה אפשרית או רוצים מראש להצטייד באנשי מקצוע מקצוענים שילוו אתכם לעסקה בטוחה ויגנו עליכם מנוכלות ועוקצי נדל”ן פנו אלינו בטופס צור קשר המופיע בתחתית דף זה.

רוצים לקבל מידע מעניין על נדל”ן ששווה הרבה כסף?

הצטרפו לעשרות אלפי חברות וחברים שנחשפים למגזין שלנו, הירשמו עכשיו:

השאירו פרטים מלאים:

תגיות:
אולי גם אלו יעניינו אותך...

רוצים לקבל מידע מעניין על נדל”ן ששווה הרבה כסף?

הצטרפו לעשרות אלפי חברות וחברים שנחשפים למגזין שלנו, הירשמו עכשיו:

עלו לאחרונה…

צפו בכל המאמרים שעלו ממש לאחרונה

עסקאות נדל"ן - סיכום שנת 2023 - דירות חדשות ודירות יד שנייה I רשת ברוקר נדל"ן

עסקאות נדל”ן – סיכום שנת 2023 – דירות חדשות ודירות יד שנייה I רשת ברוקר נדל”ן

מדד תשומות הבנייה מה היה השינוי בחודש ינואר 2024

מדד תשומות הבנייה – מה היה השינוי בחודש ינואר 2024? רשת ברוקר נדל”ן

מדד מחירי הדירות מה היה השינוי בין נובמבר לדצמבר 2023

מדד מחירי הדירות – מה היה השינוי בין נובמבר לדצמבר 2023? רשת ברוקר נדל”ן

סקירת ענף הנדל"ן למגורים - רבעון שלישי של 2023 I רשת ברוקר נדל"ן

סקירת ענף הנדל”ן למגורים – רבעון שלישי של 2023 I רשת ברוקר נדל”ן

"דירה ב-800 אלף שקל": האם "תוכנית הנדל"ן של ישראל" תצליח להוזיל את מחירי הדיור?

“דירה ב-800 אלף שקל”: האם “תוכנית הנדל”ן של ישראל” תצליח להוזיל את מחירי הדיור?

עסקאות נדל"ן דירות חדשות ספטמבר נובמבר 2023

עסקאות נדל”ן – דירות חדשות – ספטמבר-נובמבר 2023 I רשת ברוקר נדל”ן

כתבות נוספות שגולשים אהבו...
error: אזור מורשה רשת ברוקר

מחשבון תחשיב רכישה

לוגו רשת ברוקר נדל"ן

מחשבון הון עצמי

לוגו רשת ברוקר נדל"ן

מחשבון משכנתא

לוגו רשת ברוקר נדל"ן

מחשבון תשואה

לוגו רשת ברוקר נדל"ן

מחשבון מס רכישה

לוגו רשת ברוקר נדל"ן

רוצים לקבל מידע מעניין על נדל"ן ששווה הרבה כסף?

הצטרפו לעשרות אלפי חברות וחברים שנחשפים למגזין שלנו, הירשמו עכשיו:

הברוקר עדיין לא חידש את רשיונו...

בודק נתונים...

ברוקר מאומת - בטוח לעשות עסקה!