הועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום אישרה אתמול להפקדה (ג’) את תוכנית רובע רותם מזרח בדימונה. במסגרת התוכנית יוקם רובע מגורים חדש בן כ-7,400 יח”ד ברמה מפורטת ועוד כ-3,000 יח”ד ברמה מתארית, אזור תעשיה ותעסוקה צמוד לתחנת רכבת חדשה ומגרשים למוסדות ציבור מטרופולינים ו/או עירוניים.
בכתבה הבאה נציג לכם את כל מה שחשוב לדעת על התוכנית שאושרה להפקדה. בואו נתחיל.
תוכנית 607-0703421 – רובע רותם דימונה מזרח
תוכנית זו לרובע רותם, הינה אחת התוכניות החשובות להתפתחות העיר דימונה בשנים הבאות. התוכנית ממוקמת בגבולה המזרחי של העיר דימונה, בצמידות דופן למרקם העירוני הקיים (שכונת השחר).
שטח התוכנית הוא כ – 10,260 דונם. היא מציעה בינוי עירוני מרקמי וצמוד קרקע המשלב עירוב שימושים, קשר חזק בין העיר למדבר ותכנון בר קיימא תואם אקלים, המותאם למיקום ולאיכות החיים הגבוהה שיש להעניק לתושבי העיר.
עיקרי התוכנית
התכנית כוללת חלוקה למגרשים והוראות של תכנית מפורטת (המאפשרות הוצאת היתרי בניה) לסה”כ 7,373 יח”ד. מתוכן 4,894 דירות רגילות ו-2,479 דירות קטנות. בבנייה רוויה (4-9.5 קומות), 2,163 דירות רגילות ו- 721 דירות קטנות, בבנייה מרקמית 1,159 דירות רגילות ו-386 דירות קטנות, בבנייני גן-גג (3-5.5 קומות) 176 יח”ד.
בנוסף, 1,396 דירות רגילות ו- 792 דירות קטנות בבנייה צמודת קרקע. בנייה זו כוללת מגרשים מסוגים שונים המאפשרים עמידה בהוראות תמ”א/ 35/ 4 (למתחם חריג) ויתרונם בגמישות המובנית בתכנית הניתנת לרוכשי המגרשים לשלב יחידה להורים, ילדים מתבגרים, או להשכרה, או אף לשתי משפחות הרוצות לגור יחד במגרש אחד. בנוסף כוללת התכנית 580 דירות קטנות באזור התעסוקה ברצועה המחברת בין תחנת הרכבת למוסדות המטרופולינים/עירוניים. מימוש תמריץ בניית החניה בתת הקרקע, יכול להוסיף עוד עד כ- 500 יח”ד במימוש מלא. בנוסף בתוכנית מגרש לדיור מוגן בהיקף של עד 300 יחידות.
דירות רגילות | דירות קטנות | סה”כ יח”ד |
---|---|---|
4,898 | 2,479 | 7,373 |
מה עוד מתכונן בשטח התוכנית?
בשטח התוכנית גם כ-1,100 דונם ביעוד “מגורים” מתארי אשר לשם מימושם תידרש הכנת תוכנית מפורטת נפרדת בעתיד. בהנחה שהצפיפות נטו הממוצעת בבינוי זה יהיה כ- 5 יח”ד לדונם, יוכלו להתווסף בעתיד עוד כ- 3,000 יח”ד ובהתאם לכך הקיבולת המלאה של תכנית זו, כולל החלק המפורט והמתארי, כ- 10,400 יח”ד.
בתוכנית חטיבת קרקע גדולה (כ- 225 דונם ברוטו) מדרום לשכונת השחר ובסמוך לכניסה החדשה לעיר , למבני ציבור מטרופוליניים ועירוניים, כגון מוסד אקדמי, מעונות סטודנטים ומרכז רפואי. בסמוך לפסי הרכבת ובצמוד לכניסה החדשה לעיר מתוכננת תחנת רכבת חדשה עם כיכר עירונית ואזור תעסוקה ותעשיה (בחלוקה לאזורים) בשטח של כ – 600 דונם (כ- 450,000 מ”ר בניה), הכולל גם מגרש לאצטדיון עירוני חדש ולארנה עירונית. תנאי למימוש אזור התעסוקה, הוא העתקת פסי הרכבת הקיימים בשטח, לפי תכנית הרכבת לאילת.
התוכנית כוללת בכל היעודים כ-581,400 מ”ר תעסוקה וכ-42,500 מ”ר מסחר.
שטח התוכנית מיועד בתמ”מ 23/14/4 כאזור לפיתוח עירוני, ובתוכנית המתאר המקומית כשטחים פתוחים. ואכן, התוכנית מייעדת את השטח לפיתוח עירוני צמוד דופן מגוון יחד עם עיגון סטאטוטורי של השטחים הפתוחים האיכותיים המקיפים את העיר, לרבות פינוי מטרדים וערימות פסולת בניין שהושלכו בשטח.
התוכנית מחברת את השכונה לעורקי התנועה והמוקדים המרכזיים בעיר ויוצרת ציר ירוק ראשי המחבר את מערכת הצירים הירוקים והמוצלים להולכי רגל בין העיר למדבר. בין היתר מתוכנן (ברמה של תוכנית מפורטת) מרכז מבקרים ויציאה לטיולים בשמורת הנרקיסים של נחל דימונה ונחל אשלון.
מה מתוכנן ברחוב הראשי של הרובע?
ברחוב הראשי של הרובע מוצעת בניה גבוהה יותר (9.5 קומות) עם חזית מסחרית בחלקים ממנו, ובו משולבים מבני ציבור, תעסוקה ומפתח רחב לפארק המרכזי ופעילויות המשתלבות בשוליו. כמות המסחר מצומצמת באופן שיהווה מענה לצרכים המקומיים של הרובע ויצור “חיות אורבנית” מחד, אך לא יפגע במרכז העיר של דימונה מאידך. לשם כך גם כביש הטבעת שעליו מושתת תכנון הרובע מתחבר לטבעת העירונית הקיימת בצורה טובה.
כחלק מהתפיסה הסביבתית והחברתית מרבית בנייני המגורים המרקמיים מתוכננים סביב חצרות פנימיות מוצלות, המאפשרות גם תנועת הולכי רגל רציפה בין המגורים לבין מבני הציבור והשטחים הפתוחים, כמו גם מרכז המוסדות הגדול ואזור התעסוקה והרכבת.
חסכון אנרגטי
התכנית מבקשת להתאים את התכנון של המרחב הציבורי והפרטי באופן מיטבי לאקלים המדברי ולמקסם את פוטנציאל ייצור האנרגיה בתחומה. מכיוון שחלק גדול משטח התכנית הינו בנייה צמודת קרקע, התכנית מנצלת זאת כיתרון ליצירת רובע השואף להיות מאופס אנרגיה. דהיינו, התכנית נותנת תמריץ גדול לבניית גגות שטוחים בבנייה צמודת הקרקע, עם מערכת פאנלים סולארית. בתכנית “תמריץ התאמה למדבר” הקובע מספר קריטריונים סביבתיים. בנוסף התכנית בנויה באופן שיאפשר תחבורה ציבורית מעולה וקישוריות אורבניות טובה ומוצלת להולכי רגל ורוכבי אופניים.
לסיכום:
יהיה מעניין להמשיך לעקוב על התקדמות הקמת רובע רותם מזרח בדימונה. נמשיך לעדכן במידעים ומידע נוסף ורלוונטי עתידי. תמשיכו לעקוב.
בשוק הנדל”ן בדימונה ובדרום, ההזדמנויות הן רבות ומגוונות. במציאות זו, בטח באזורים פריפריאליים בהם המשקיעים חווים הפסדים, חשוב מאוד להבין מה קונים לאחר מחקר שוק עם הצלבות ולא סתם לקבל החלטות שיעלו בהפסדים כלכליים. אנו לרשותכם לכל שאלה וחשוב שתדעו שאנו מסייעים לכלל לקוחותינו בכל הארץ – למכור/ לקנות/ להשקיע בצורה חכמה. חושבים להשקיע בנדל”ן בדימונה? למכור נכס? לקנות? השאירו הודעה בטופס למטה ונחזור אליכם בהקדם.